„Masa” w akumulatorze

Samochodowa instalacja składa się z odbiorników zasilanych za pomocą jednego przewodu z akumulatora. Natomiast masa to metalowa konstrukcja nadwozia i podwozia. Tak zwana masa łączy się przy źródle zasilania z ujemnym biegunem akumulatora. Z kolei przy odbiorniku jest połączona z metalową obudową. Taka instalacja umożliwia przepływ prądu.

Przewód „masowy” doprowadzany jest do odbiorników, które nie stykają się z elementami przewodzącymi karoserii. Taki przewód najczęściej jest czarny. Występuje także w wersji białej, żółtej i brązowej. Brak właściwego połączenia z „masą” skutkuje nieprawidłowym funkcjonowaniem różnego typu urządzeń. O nieprawidłowościach może świadczyć sytuacja, w której wraz z kierunkowskazami zapalają się inne światła.

Świecą się one znacznie słabiej niż przy właściwym funkcjonowaniu. Przerwanie masy doprowadzanej do odbiornika powoduje, że prąd przepływa zupełnie inną drogą i powoduje dziwne sytuacje. Gwałtowne przerwanie połączenia z przewodem „masowym” może doprowadzić do szkód w układach elektronicznych. Takie uszkodzenia są szczególnie możliwe przy pracującym silniku. Do najbardziej istotnych urządzeń warto doprowadzić kilka przewodów „masowych” z różnych miejsc, aby się ubezpieczyć.

Pamiętajmy, że połączenie poszczególnych odbiorników z masą staje się coraz mniej skuteczne wraz z postępującą korozją. Nieodpowiedni stan przewodów masowych może wpływać na jednostkę napędową, ale mimo tego silnik samochodowy jest w stanie dalej pracować.

czernidło do opon akcesoria do vanów